Как да изпращаме файл към печатница - препоръка
Това не е точно въпрос, а препоръка - ако възнамерявате да изпращате файл на печатница:
Задължително първо се поинтересувайте от изискванията й - цветова гама (най-вероятно CMYK);
раздуването (Bleed)
версия на AI (обикновено не е най-високата - там ползват легален софтуер)
шрифтовете да са криви, а не шрифтове и други, разбира се.
Това спестява много време и нерви, като в същото време ще спечелите добро отношение от страна на специалистите там.
Благодаря за споделения опит :).
Всякакви препоръки относно изискванията и предпочитанията на печатниците, споделени от хора с опит са много полезни.
Като човек работещ точно в тази сфера, ще кажа няколко неща.
Изисквания на печатницата
Първо и основно правило е (за жалост по малко хора го правят): Да се пита за изискванията, защото колкото печатници, толкова изисквания!
Отиване на място
Да се отдели време и да се отиде на място (спестява недоразумения)!
Един PDF най-добре
По възможност по-малко работни файлове да се изпращат. Един оптимизиран PDF с нужните изисквания би спестил много и то ценно време по веригата! Има и още, ако някой се интересува да пита!
Напълно съм сагласна с Aram. Има общи неща валидни, но някой път различните печатници си имат различни изисквания, например за bleed едните искат 2 мм другите 5 мм. За векторни изображения често ми искат в EPS . А най-добре е когато имаш възможност да си работиш с една и съща печатница :)
Като човек с 13 годишен опит в предпечата и аз искам да ви посъветвам нещо.
Много важен е също въпроса с цветовите профили при офсетов печат. Те контролират наситеноста на цветовете (мастилата) за всеки вид хартия . От тях зависи дали цветовете ще излязат такива каквито ги виждаме на монитора (дори и монитора да е калибриран за предпечат) или ще получим неочаквани от нас цветови резултати.
Чуждестранните печатници ми подават готови цветови профили специално направени за вида хартия, които задавам в pdf експорта но българските печатници за съжаление нямат този навик. При тях най-често използвам Euroscale Coated.
Не че има универсален цветови профил за всички видове хартии но от както го правя нямам особени драми с цветовите разлики монитор - хартия. И също така красивите ви градиентни фонове в Illustrator много лесно могат да бъдат насечени с бели линии от печатащите машини защото те засичат векторното им скалиране важно е да ги растеризирате и дори да ги блърнете малко във Photoshop за по-сигурно. Аз лично правя градиентнитe фонове директно във Photoshop и после ги пренасям в която програма поискам ;-)
Благодаря за полезната информация и препоръки;)
Десислава Малджанова ми дойде много добре.Точно такива проблеми имаме.
Понеже тука има много хора които се занимават професионално с печат и предпечат, много ще ми е интересно да споделят как трябва да се подготвят файловете за да могат да ми нарежат неправилни етикети в копи център. И въобще на какво се изрязват тези етикети така, че изглеждат сякаш изсечени? Ако си поръчам да ми принтират няколко страници, после почна да ги изрязвам с ножичка, това си е жива мъка. Благодаря
За няколко страници си намираш печатница която предлага дигитален печат и има плотер за рязане. Задължително е във файла да има векторен контур за изрязване, но най добре преди да се пратят файловете да се пита за изискванията! Ако тиража е голям се намира качествена печатница, която ще ги отпечата и ще направи щанца за всички етикети!
Благодаря за разяснението.
Здравейте,
благодаря ви за полезните съвети :)
Към изброените съвети ще добавя и избора за вида на черното, което ще използваме във файла, който ще изпращаме за печат.
В Illustrator има два вида черно - 100% Черно и Композитно черно.
100% Черно е дефинирано по подразбиране като C=0 M=0 Y=0 K=100.
То изглежда като много тъмно сиво.
Композитно черно е съставено от K=100 и различни проценти на цианът, магентата и жълтото.
Съотношението на процентите може да е различно, но най-често се използват между 20%, 30% и максимум 50%.
Важно е тези стойности да не са много големи, тъй като се получава голямо намастиляване върху листа, което може да доведе до проблеми при печат.
Композитно черно изглежда и много по-плътно и наситено.
В Illustrator има настройка, която визуализира по-различен начин двата вида черно.
Като цяло при печат е нужно да се съобразят много неща. За да се избегнат проблеми е най-добре да се комуникира с печатницата и да се изяснят всички изисквания за файла, който ще подготвяме.
При печат на много файлове, добър вариант е да направим едно пробно разпечатване на единична бройка. Така ще видим как излизат цветовете, чете ли се всичко и изобщо какъв е крайният резултат.
Споделяйте още съвети, за да се справяме по-добре с мисията "изпрати за печат" :)
Композитното черно се използва само за ИЗОБРАЖЕНИЯ, ако е нужно подсилване. често вектори, като сумата от всички стойности на цветовете не трябва да надхвърля 300, защото ще се деформира хартията от толкова мокрене. А текста винаги трябва да е само черно, а когато е в цвят най-добре да се ползват 1 или 2 цвята по ЦМИК, защото малките и фини греди на шрифта може да просветне някой цвят при разместване. Често това се вижда при печат на вестници. т.е. за офсетов печат избягвайте композитното черно, а за дигитален спазвайте да няма много "мастило", защото ако хартията е тънка, ще подгизне. Композитното черно се използва предимно за пасери и марки в предпечата.
@Георги, неправилни етикети се режат с плотер. Аз така режа - първо отпечатвам като скривам контура, по който ще режа, след това показвам само контура и скривам всичко останал и плотера си действа. Ако се реже ръчно, не се получва, винаги има кривини и си личи. А за огромни количества е неприложимо ръчното рязане
Най-важното при печат е да се направи цветна проба и след като видиш какво са ти отпечатали тогава продължаваш. Без цветна проба си за никъде.
Благодаря за много за всичко споделено. За тези, които тепърва ще се сблъскват с предпечат цялата тази информация е много полезна.