Защо не се изпълнява WELD?

3ds Max

Здравейте, Искам да създам някакъв обект, правоъгълник с дъга върху него и да обединя двата обекта в едно. В последствие, да кажем, ще превърна в някакъв поли обект с помощта на модификатор. Правоъгълникът е с размери 200 х 60 см, а за дъгата, честно казано, се затрудних да й определя размерите. Интересува ме най-високата точка на дъгата, но не знам от къде да я видя? Ориентирах се горе-долу по грида и предполагам, че е 25-30 см. Дъгата е нанесена върху правоъгълника с помощта на 2.5 прилепвания (включено endpoint). Крайните точки на дъгата са съвсем точно върху правоъгълника. Гледах ги във всички вюпорти. Обектът като цяло е конвертиран в Editable Spline, обаче не иска да се изпълнява командата Weld. Пробвах да задам по-висока стойност, но пак не иска. Командата Trim не иска да изтрие най-горния сегмент на правоъгълника.... не знам защо? Премахва всички останали сегменти, обаче него не иска.

Здравей,

ако правоъгълникът е един обект, а дъгата отгоре е друг обект, първо трябва да ги конвертираш в Editable Spline (с десен бутон), след това да използваш командата Attach и да ги превърнеш в един обект. След това да отидеш в подниво на селекция Segment, да маркираш тази част между арката и правоъгълника и да я изтриеш с Delete бутона. Ако не я изтриеш, няма как да ги "залепиш" тези vertex-и с weld, защото се получава T-vertex -> кривата няма еднопосочен преход от една точка към друга. Това Мах не го позволява. 
Командата Trim "реже само стърчащите части" от две обединени криви.
Ако е важен този размер между горната част на правоъгълника и най- високата точка на гъгата може да се направи по няколко начина. Ще ти предложа този, по който аз бих го направил.
Първо, аз не бих започнал от дъга, а от стандартна права линия. Направо с 3D snap хващам крайните точки на правоъгълника и си изчертавам абсолютно права линия. До тук нищо ... :) , но сега имам възможност да поставя само една точка точно по средата на линията (арката прави две точни и нито една не е в средата) -> маркирам подниво на селекция Segment -> намирам бутона Devide, със стойност срещу него 1 и го натискам и така съм поставил точката в средата. След това премествам само тази точка нагоре точно колкото ми трябва ( виж урока "Преместване на точно разстояние" - работи и с vertex-и ), десен бутон върху точката и сменям типа на Smooth ... това е :)

Ако искаш да поставиш два вертекса точно един върху друг (обикновено преди командата weld) -> маркираш ги и натискаш бутона Fuse (около бутона Weld се намира)

Благодаря за отговора Ивайло. Наистина като изтрих най горния сегмент на правоъгълника Командата Weld проработи. Получи се и дъгата от една линия. Щом стана от една линия, пробвах направо в горният сегмент на правоъгълника  да добавя една точка с помощта на Devide и да я  изтегля нагоре. Получи се по скоро кобилица отколкото по-горната картинка но поправих и крайните точки с помощта на дръжките на Bezier Corner и се получи горе долу. А в текстовите полета на командите Filet и Chamfer ако евентуално се зададе грешна стойност може ли да се коригира? Полетата се зануляват след въвеждането на стойността. За да си подбереш стойност трябва буквално да я налучкваш. Аз лично връщам стойностите с  CTRL+Z, не знам дали това е правилното?


Да, по принцип, конкретно за случая е най-подходящо да се добави средната точка направо върху сегмента от парвоъгълника. Може да експериментираш с типа на тази точка - сега го пробвах с тип Bezier (като съседните две ги оставих Corner) и с влачене на 'дръжката' на точката само наляво/надясно получих много точна дъга (като за сравнение и референция използвах дъга която изчертах отгоре).

Действието на Chamfer / Fillet, няма как да се върне освен с едно навременно Undo, защото командите променят кривата и добавят свой точки. И за налучкването си прав, но то става визуално много лесно, ако не работиш с тези текстови полета на командите (но все пак може да ги гледаш контролно), а кликнеш вършу вертекса който ще заобляш/скосяваш и влачиш с мишката само нагоре/надолу.
Имай предвид и още нещо - Мах не е чертожен (CAD) софтуер, и доста често с тези форми просто трябва да сме достатъчно близо на базата на някаква референция (както използвах реалната дъга за сравнвние с тази която съм направил по горе). Ако този профил, който се опитваш да пресъздадеш трябва да бъде на 100% геометрично точен, аз лично бих го изчертал в програма, която ще ми го гарантира (като AutoCAD), ще импортирам тук кривата и ако има нещо да се доработва просто ще го довърша в MAX.
И още нещо - в МАХ винаги има по повече от един начин да се постигне нещо. Така че, ако в бъдеще намериш по лесен/ оптимизиран начин да изпълниш тази задача можеш да се върнеш тук и да го споделиш с нас :)

Това може би не е най-лесния метод, но пък дава най-голям контрол върху обекта. Създаваме си габаритен правоъгълник (Rectangle) който е с размери- габаритните размери на обекта: правоъгълника + дъгата по височина. В случая аз съм го създал с размери 200 х 80 см. Конвертираме правоъгълника в редактируема линия (Editable Spline) и селектираме левия, десния и горния сегмент. От бутон Divide добиваме по 1 точка. Точката в горния сегмент ще ни служи за прилепване на края на дъгата, а точките в ляво и дясно ще ни определят височината на правия участък. След като знаем че правоъгълника е висок 80см. и чрез Divide сме добавили точка точно по средата, т.е. на 40 см, лесно можем да ги променим на желаната височина. Чрез Snap с включен Vertex създаваме дъга Arc която започва от лявата точка до дясната точка и прилепва на точката на горното ребро. После махаме излишните сегменти  и обединяваме точките на дъгата и правоъгълника с Weld. 

Предлагам и друг начин, създаваме правоъгълник /Rectangle/ с нужните размери, конвертираме го в /Editable Spline/, селектираме сегмента където ни е необходима дъгата, добавяме точка в средата чрез Divide, конвертираме я в Bezier corner а всички останали точки /4/ в Corner. Маркираме точката /Bezier corner/ която сме създали в  сегмента за дъгата и местим на нужното разстояние, десен бутон в/у Select and move, задаваме координати.

Ако търся точност и прецизност при изчертаването на тази форма, аз бих подходила по следния начин - формата има ос на симетрия. Създаваме 1/2 от обекта посредством Line (по този начин всички точки са на точно указаните места от нас). Тук нещата могат да се разделят на две: 1. В горната точка правя крива на Bezier, като тук много важно е да направите манипулатора да е точно хоризонтален! 2. да продължите, като направите Mirror на Line, спрямо съответната ос и да запазите Оригиналната линия. Обединявате двете линиите в горната и долната част и ако сте избрали подход 2, фигурата ви е вече готова. Най-много да се наложи да дооправите дължината на манипулаторите. Ако сте предпочели подход 2, правите най-горната точка да е Bezier и нагласяте манипулаторите. Принципен съвет - когато имате обект с ос на симетрия - използвайте й! Това ще облекчи много работата ви! (разбира се има и изключения)


Вашият отговор

Научи компютърните програми онлайн от топ експертите на България
Регистрацията в АУЛА ви дава:
  • 20 безплатни урока
  • Трикове и тънкости за софтуера
  • Отговори на вашите въпроси
  • Регистрация