Създаване на визитки

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
Как работи панела Transparency?
Колкото по-тъпен е цветът, на обекта, който се намира в прозореца на маската, толкова по-видим ще е обектът върху, който прилагаме маската
Колкото по-светъл е цветът, на обекта, който се намира в прозореца на маската, толкова по-видим ще е обектът върху, който прилагаме маската
С този панел използваме само бял и черен цвят и всеки обект с бял цвят, намиращ се в полето на маската, открива обекта, а всеки обект, с черен цвят, намиращ се в полето на маската, скрива съществуващия обект

Въпроси и отговори

  • Какъв да е форматът на файла за визитки?

    Веселина Грозева:

    Когато правим визитки в какъв формат да запазваме после файла? Със сигурност ще е в CMYK,... Но има ли значение формата. Или зависи от изискванията на мястото, където ги печатаме?

    Зорница Статкова:

    Здравей Веселина. Най-добре е формата да е pdf. Но е добре да попиташ и печатницата, където ще ги печаташ за техните изисквания.

    Веселина Грозева:

    Благодаря, Зорница!

    Михаела Михайлова:

    Здравейте! Относно печата на визитки, всичко зависи от мястото и начина на печат. Но все пак: Ако вие искате да запазите своя дизайн и да не заплащате допълнително за това, трябва да дадете визитките в работния им файл, но със затворени слоеве. Формат на файла: .ai, .cdr, .indd, .eps, .psd. Ако искате тази визитка да бъде само мостра тогава може да е .pdf, .jpg, .png, .tiff (тези файлови формати няма как да се обработват след това и да се запази качеството на снимката/визитката, ще служи само за пренос на информация). Иначе цветовата гама трябва да с CMYK, ако искате добро качество на файла нека да е над 150 dpi до 300 dpi. Размер на визитката препоръчително да е стандартен 90/50 мм и да има линии за рязане (ограничители).

    Михаела Михайлова:

    Забравих да напиша, че шрифта, който ще ползвате е добре да се обърне в криви, за да няма проблеми ако се отнесе работен файл, а не .pdf. Също ако държите на цветовете трябва да обърнете внимание на черното или да се направят специални цветови профили. Ако имате поставен градиент също може да има проблем, добре е той да е разтерен (направен с Photoshop). Както казах в началото важен е вида печат, машината и хартията. Разбира се в печатница изискванията няма да бъдат същите както в рекламните студия или копирните центрове.

    Веселина Грозева:

    Много Ви благодаря, Михаела. Наистина много полезна информация!!!

    Rumyana Naicheva:

    Твърденията горе съвсем не са верни :) Файлове за печат се подават в pdf, eps и tiff. НЕ се подават работни файлове от софтуера, (като .ai, .cdr) освен, ако това не е изрично изискано от печатницата. По принцип ще е най-добре, ако попитате какви са изисквания на изпълнителя за файловете за печат. Ако имат сайт, най-вероятно може да прочетете тази информация там.

    Rumyana Naicheva:

    Не е добре да се подават работни файлове, защото това може да доведе до доста проблеми - липсващи връзки към графични елементи, липсващи шрифтове (ако не са обърнати в криви), несъвместимост между различните версии на софтуера и др. При най-проста проверка в гугъл - "От доста години PDF е индустриалният стандарт в тази област. Той е изключително съвместим, платформено независим, компактен и вероятността да имате проблеми с него, ако е направен с подходящите настройки, са минимални."

    Rumyana Naicheva:

    И последно - правете си визитката на 300dpi, не по-малко, ако искате добро качество. 150dpi е добре за плакат ;)

    Михаела Михайлова:

    Здравейте, "Твърденията горе" са верни!!! Първо трябва да се прави разлика между печатница и рекламни студия или копирни центрове. За печатница трябва да имате голям брой печатни материали (в случая визитки), за да ви излезе нормална цена. Горе е написано, че ако искате вие сами да направите дизайна си, без да давате излишни пари за изработка, предпечат и др. можете да дадете работен файл. Вярно е, че на всякъде казват да се носи .pdf, но ви таксуват за всичко след това. Оправданието при .pdf е, че не се губи информация и нищо не се размества. А всъщност всяка малка работа по-нататък по вашия файл се таксува. Ако обаче отнесете файл, отговарящ на работната програма в студиото няма да има проблем, дори това да не .pdf. Междувременно горе е написано за шрифта-в криви, слоеве-затворени, вектор-в криви. После като дизайнер как може да твърдите, че ако печатите нещо голямо, резолюцията му трябва да е по-малка, отколкото на нещо толкова малко като визитката. Ако нещата са направени в реалните им за печат размети няма да има проблеми с резолюцията, независимо от печатащата машина. Освен това в повечето случай визитките се печатат на лазерни машини, на картон и защо е необходима резолюция от 300 и повече точки? Плакатите се печата на мастилено-струйни, лазерни или еко-солвентни плотери, но ако вашите материали нямат точните размери, тези 150 точки ще са крайно недостатъчни. Ако качеството на снимките е добро, винаги може да печатите и с по-малка резолюция, а крайния продукт да е добър.

    Rumyana Naicheva:

    Михаела, не си права, но няма да споря :) Най-добронамерено ти препоръчвам да потърсиш малко информация, дали в специализирана литература, дали в интернет или пък ако имаш познати в този бранш, можеш да попиташ на каква резолюция се печата билборд и на каква флаер :)

    Михаела Михайлова:

    Румяна, благодаря Ви за съвета, ще потърся информация! Но аз от доста време вече работя в тази сфера и доста рекламни материали, чертежи и други са минали през ръцете ми (част от тях се виждат всекидневно). Затова си позволих да дам съвет.

    Rumyana Naicheva:

    По принцип има всякакви случаи. Във този форум имаше споделен случай, в който са поискали файл за печат в powerpoint, което е безумно... Аз изказах мнение, на базата на скромния ми опит от 4 години като графичен дизайнер и всекидневната ми работа със съответния софтуер и различни изпълнители - печатници, рекламни агенции. Тъй като не мога да кажа, че в университета обучението по тази дисциплина беше на ниво, се е налагало да търся информация от други източници - интернет, специализирана литература. Но най-големият учител е практиката. Докато не се сблъскаш с конкретен проблем, няма как да знаеш със сигурност кое е правилното решение. Не съм искала да ви засегна, просто мисля, че е важно, когато човек дава съвет, да е сигурен в това, което говори :) Поздрави!

    Юлия Иванова:

    Здравейте, моята намеса в този разговор е малко по-настрана от темата, но и аз ще си позволя да дам 2 съвета: 1. В урока е показана визитка на черен фон - тук трябва много да се внимава, защото ако се принтира това на бял картон, много лесно се изтрива черният цвят от търкане. Най-добре е да се принтира директно на черен картон. 2. Когато говорите за източници на информация "интернет" не е такъв. Това е малко като да кажеш "моят източник на информация е библиотека" - не носи никакъв смисъл. Още повече, че в интернет могат да се намерят пълни глупости. Ако искате някой да повярва на това, което твърдите, цитирайте достоверен източник и конкретен такъв. В университета моите преподаватели късаха когато видят в библиографията източници като "интернет" и "уикипедия". Поздрави!

    Rumyana Naicheva:

    А, когато си научил нещата от практиката си, кого точно да цитираш? Още повече, че някои неща са въпрос на комуникация между дизайнер и печатница... Относно принтирането на черен картон, трябва да се помисли как стои въпросът с белия цвят в този случай (ако присъства бяло в дизайна)... Предполагам, знаете, че бялото обикновено е липса на цвят, тоест, ако искаме да имаме бяла боя, трябва да се подходи по различен начин към файла за печат, трябва коректно да се обозначи (примерно със спот цвят), че ще има елементи с бял ситопечат примерно и т.н.... А под "интернет" имах предвид да се четат специализирани статии в сайтове с конкретната насоченост, не да се пита в бг-мама... но това мисля, че се подразбира :)

    Михаела Михайлова:

    Здравейте, аз се включвам този път доста по в страни от посочената тема, но още се чудя как е възможно да спорите с всички за тези визитки. Защо включвате все нови теми за обсъждане, нямащи нищо общо с посочената горе? Сега видове хартия, видове цветове, видове печат ... начин на придобиване на знания ... ? И това, което е написала г-ца Юлия Иванова е точно така, за което я поздравявам. Разбирам, че Вие знаете всичко, но стига сте се подигравали на хората!