Как лично се убедих?

MS Project Професионални навици за развитие Самоусъвършенстване Личностно развитие Мотивация Организация Полезни навици

За този навик съм се убедила лично съвсем скоро по време на един курс в Аула. Наученото от урока разказвах на съпруга си и това, което не можех да му обясня, гледах повторно, след което разбирах нещата още по-добре и по-трайно.

Браво, продължавай в същия дух!

Като ученичка играех на учителка - "преподавах" уроците, които трябваше да науча на въображаеми ученици като пишех с цветни тебешири по вратата на стаята. Ефектът на запаметяване беше потресаващ!

И на мен ми беше интересно да "преподавам" като ученичка-имитирах учителите си, но имах и ученик-моята по-малка сестра. Тя си имаше и бележник с оценки, изработен от мен от листове хартия и оценки. Ние също имахме бяла дъска на една врата. Явно сме се справяли добре, защото сестра ми на 4,5 години вече пишеше цялата авбука, пишеше думички буква по буква с диктуване на буквите, сричаше и броеше спокойно до 10 и обратно и пишеше числата.По-късно в годините "преподавах" и на моите дъщери - близначки, вече имах двама ученика, които постигнаха същите резултати дори още по-рано на 4 години. Това "преподаване" ми е било интересно, като обогатява и двете страни...

Този урок ме накара сериозно да се замисля и да обобщя: седем години преподавах български език и литература, а междувременно и френски език на ученици от прогимназиален курс. Преди няколко години срещнах бивша ученичка и тя ми разказа за един-два от моите часове по литература, вдъхновили я по-късно да стане учителка. Странно, че децата помнят такива неща. Като се замисля, в следващите 34 години правя нещо подобно - "превеждам" казаното от депутати, министри, експерти, лекари, синдикалисти на разбираем за читателите език. По-трудоемко е, отколкото да се "превежда" за зрители и слушатели. За кратко и това правих, но, да си призная, предизвикателството е доста по-малко. През тези 34 години често се е налагало да обяснявам на млади колеги предисторията (сега му викат бекграунд, че звучало повече като да е на български) на не един или два проблема, които вълнуват обществеността. Не знам дали преподаването е най-добрият начин да се научи нещо. В младостта ми често се шегуваха (обикновено колеги), че "който не се е научил, станал учител". Днес - в този дигитален свят, често преливащ от неточна, непълна и изкривена информация, знам, че, за да обясниш някому нещо, трябва да си поне 100,5% абсолютно сигурен, че имаш достатъчно доводи да защитиш "нещото", което обясняваш. Е, АУЛА, щом урокът ме накара да се замисля, значи е постигнал целта си. Благодаря!


Вашият отговор

Научи компютърните програми онлайн от топ експертите на България
Регистрацията в АУЛА ви дава:
  • 20 безплатни урока
  • Трикове и тънкости за софтуера
  • Отговори на вашите въпроси
  • Регистрация