Защо не мога да групирам, когато съм създала таблица с отметка "Add this data to the data model"
Създадох си нова таблица с отметка "Add this data to the data model" (както е описано в във въпросите на урок3) , но в нея не мога да групирам.
За същата база данни имам друга таблица, в която групирането няма проблеми:
Единствента разлика в двете пивоти е отметката "Add this datta to the data model". Възможно ли е това да е причината? Ако е така, как мога да рабера, че таблицата е създадена с тази отметка (в случай, че е правена от друг или съм забравила) и мога ли да я "трансформирам" в нормална таблица или трябва да си направя нова?
За да направите групирането с текстови елементи, най-напред трябва да групирате елементите за групата. В урока лекторът показва стъпка по стъпка как да изпълните групирането. Групирането в пивот таблицата се изпълнява по един и същи начин, без значение къде се намира източника на данните - в Excel или data модела. Data моделът обаче има едно много голямо предимство, в него може да се съхраняват много големи масиви от данни, които надхвърлят редовете в Excel (например 4 милиона реда) и с тях да направите пивот таблица в Excel. Предполагам, че в курса са включени уроци за data модела. Добре е да ги изгледате, за да научите повече.
Благодаря Ви за отговора!. Ще пробвам пак по-внимателно.
Весела, вие ще се окажете абсолютно права, че отметката "Add this data to the data model" прави групирането НЕвъзможно. Ето тук е описано /макар и на английски/, че проблемът ви вероятно е свързан точно с тази опция. https://www.pivot-table.com/2019/05/29/excel-pivot-table-error-cannot-group-that-selection/
Казва се това /ще преведа накратко/: Когато се опитате да групирате дати или други елементи от обобщена таблица, може да получите грешка „Не може да се групира тази селекция“. В Excel 2010 и по-ранни версии тази грешка обикновено е причинена от празни клетки във вашите изходни данни или текст в колоните с число или дата. Ако използвате Excel 2013 или по-нова версия, има друга причина, която може да ви попречи да групирате елементи от централната таблица.
OLAP-базирана обобщена таблица Ако сте добавили изходните данни към модела на данни, сте създали базирана на OLAP Power Pivot обобщена таблица, вместо традиционна (нормална) обобщена таблица. В базираните на OLAP обобщени таблици функцията за групиране не е налична. В урока се използва традиционна (нормална) обобщена таблица и групирането се получава.
Ето, аз също направих експеримент. В един и същи Excel файл имам две различни обобщени таблици - едната е традиционна /като в урока/ , а другата OLAP-базирана обобщена таблица.
Как да разберете лесно дали таблицата е OLAP-базирана? Ето как:
Сега ще се опитам да групирам и също получавам съобщение за грешка:
Проверявам с традиционна обобщена таблица. Групирането е възможно. Ето картинката:
Важно е да се обясни и защо не може да се групира, когато се използва Power Pivot. Идеята при Power Pivot е да се изгради модел от fact и dimensional таблици (съжалявам - не знам как са термините на български). Fact таблиците съдържат данните за транзакциите - брой, приходи, разходи и т.н. Dimensional таблиците съдържат класификациите. Например всеки тип продажба каква група е.
След това се правят връзки между таблиците и се използват данните от всички таблици, за да се направи отчет с пивот таблица. Пример: Имаме fact таблица с часовете и отделна dimensional, в която е определено всеки тип продажба в коя група попада. Тогава в пивот таблицата взимаме часовете от fact таблицата, а групите - от dim таблицата.
Възможно е ибез dim таблици, като се създадат т.нар. calculated columns с езика DAX. Пак с примера на Весела Костадинова, можем да създадем такава калкулационна колона: IF(OR("Тип продажба"="Продажба";"Тип продажба"="Предплатени вкл.....");"Retail";"Not-Retail")
Стойностите от тази нова колона ще се появят в пивот таблицата и ще можем да ги използваме в отчета
Третият вариант е чрез създаване на т.нар. Measures отново чрез DAX, но да не отваряме тази тема, че е много обширна.
Вероятно възниква въпросът - "Защо е нужно всичко това?". Основно защото така е много по-лесно и гъвкаво да се създават нови и променят съществуващи групирания. Представете си например, че по някаква причина към групата Retail трябва да се добави нов тип продажба от друга група. С dimensional таблица просто променяме групата, където е необходимо и рефрешваме пивот таблицата. По класическия начин - трябва да "развалим" текущата пивот таблица, да променим групите и отново да я конструираме.
Стана малко дълго, но темата Data model, DAX, Power Pivot е твърде обширна. Дано все пак да се разбира нещичко
Да, Data model, DAX, Power Pivot е твърде обширна тема за да се представи набързо. В Аула има нов курс посветен на тази обширна тема /Пивот таблици в Excel/, който аз горещо препоръчвам. И пак си трябва практика, за да може човек да си подреди нещата в главата и да прецени, коя от няколкото съществуващи възможности за пивот таблици да приложи, ако въобще е наясно, за различията :-)
Объркващото за мен в този конкретен случай е, че това групиране е активно в менютата, дори когато се ползва Data model, макар че НЕ е предвидено да функционира. Това създава усещането, че нещо е пропуснато, нещо не е направено както трябва от потребителя, а то просто НЕ се поддържа като функционалност в Excel.
Видях и други хора да повдигат този въпрос в нет-а , но засега Microsoft мълчат. Има едни там команди в менюто, които не могат да се ползват, но си стоят активни, за да объркват потребителите. Какъв е смисълът да държиш такива команди в менюто? Няма логика! За мен това е недоглеждане. Microsoft добавя нови възможности и не обръща внимание на някои несъвместимости ...
В интерес на истината в моя Ексел 365 бутонът за групиране не е активен. Изглежда са го оправили, но само за потребители с Офис 365, вероятно и в Ексел 2021 ще бъде така.
Интересно! Можеш ли да покажеш, защото и аз работя с Ексел 365 и както съм показала по-горе на картинките групирането е активно винаги, дори когато пивот таблицата е базирана на Data model, независимо че динамичното групиране директно в пивот таблицата НЕ е приложимо.
Не знам как да сложа картинка. Между другото то сигурно зависи и за какъв точно Ексел 365 - Home & Office, Professional, Student и т.н.