Как да направя шаблон за подробна ведомост със списък и свързани към него колони за ед.м. и ед. цена
Моля за помощ. Може би към колеги строителни инженери или техници – юе им е разбираемо какво питам. Искам да си направя бланка за подробна ведомост, която да свържа с база данни за СМР и база данни за ВиК. Във всеки ред в подробната ведомост да направя List , за да мога да избирам наименованието с Data Validation. След това с Vloockup да свържа всеки ред с източниците за да получа ед. м. и ед.цена. След това смятам да копирам цялата таблица и с Paste Value да запиша всичко в нова таблица наречена Количествена сметка, за да прекъсна връзката с данните и тогава да изтрия помощните колони и редове. Там да останат само колоните: Наименование на дейността, ед.м, Количество, Стойност. За съжаление нищо не се получава. Какво правя: Първо имам много раздели а именно: Демонтажни работи, Зидарски работи, Мазачески работи и шпакловки, Бояджийски работи, Облицовъчни работи, Дограма, демонтажни работи за водопровод и канализация, Монтаж водопровод, Монтаж канализация. В таблицата подробна ведомост - колона С правя List с Data validation само от даден раздел, например демонтажни работи и си вкарвам няколко реда.Това се получава. Правя го на отделни раздели, защото ако избера цялата таблица списъкът става прекалено дълъг , много се прелиства и трудно се проследява.(Въвела съм колона В за подсказка, да знам кой раздел използвам Колони В и С не са вързани.Може би има начин, но аз не знам как , а и ми се струва много усложнено).След това с Vloockup се опитвам да свържа дадена операция веднъж с ед. мярка и втори път с ед.цена . Излиза грешка NA. и съм до тук. Колони D и H (описание и междинно количество ) са ми важни за да мога да си описвам какво съм включила в сметките си. Те ще изчезнат в таблицата за количествена сметка. На всичкото отгоре имам да правя количествени сметки за поне 12 обекта и съм много притеснена от към време. Може би е по добре да изпратя файла по емейл, но не знам до кого
Мария, може да използвате свързани списъци (dependent lists) от Data Validation. Как се използват свързаните списъци?
В полето Любимо меню от списъка е избран Таратор
В полето Любим асортимент списъкът показва всички таратори:
Примерът, който показа е за меню и асортимент, но Вие лесно може да го промените според Вашите данни (тук Меню съответства на Раздел, а асортимент - на основни дейности във Вашия случай).
Как се създават свързани списъци в Data Validation? 1. Най-напред се създава списък на всички менюта и се дефинира име на списъка (Named Range - командата е Formulas --> Create From Selection). В примера, който показвам дефинираното име (Named Range) е Меню. 2. За всяко меню се създава списък с асортимента под заглавието на менюто например: колона Пица включва асортимента за пица). Дефинира се името на списъка (Named Range --> Create From Selection). В примера създавам 2 имена (Named Ranges): Пица и Таратор. Стъпка 2 се повтаря за списъка на всяко меню (при Вас - раздел и основни дейности). 3. За полето Любимо меню - от Data Validation се избира List, а в полето Source - името на диапазона или списъка Named Range). 4. За полето Любим асортимент - от Data Validation се избира List, а в полето Source - се въвежда формулата =INDIRECT($B$4), адресът на клетката, която съдържа наименованието на менюто, съответно Пица или Таратор. Функцията INDIRECT търси текст ( в случая това е името на списъка), който се показва в полето Любим асортимент. Ако в полето Любимо меню се избере Пица, ще се покаже списък на пиците. Обърнете внимание, всеки списък е дефинирана таблица (с командата Insert --> Table). По този начин няма да се налага предефиниране на създадените списъци, когато добавяте или изтривате нови елементи. 5. След това създавате таблица за мярка и единична цена за всеки асортимент.
Номерата на стрелките следват номерата на поясненията.
А накрая се създава таблицата, в която се попълват данните. Тази таблица може да бъде на отделен работен лист
Колоните Мярка и Единична цена са попълнени с Vlookup.
Надявам се, че успях да помогна.
Пишете, ако нещо не е ясно!
Благодаря за отговора, но не ми се получава. Явно някъде греша. Първо направих наименовани диапазони с Named Range --> Create From Selection) за раздели и за дейности. Направих и таблици за всеки раздел, което донякъде може би се дублира. В name manager се появяват и вградените таблици и наименованите диапазони. Знам, че идеята на вградените таблицие да се вкарват автоматично доп. редове със същото форматиране. Като стигна до стъпка 3 вкарвам Data Validation- List- Source раздели. и до тук добре. могат да се избират различни раздели. Но при стъпка 4 вкарвам Data Validation- List- Source = INDIRECT ($C$37) - излиза грешка.
Искам да благодаря на Димитринка Вълкова за функцията INDIRECT и за поясненията, които ми даде и да споделя причината, поради която ми се получаваше грешка в източника на данни. Това е че наименования диапазон се състои от две или повече думи и независимо от това, че са разделени с долна черта Excel явно не го възприема. След като изтрих интервалите м/у думите всичко се оправи. Споделям това за да знаят и други участници, ако имат подобен казус. Още веднъж благодаря на Димитринка Вълкова .
Радвам се, че успях да помогна