Adobe Photoshop – има ли смисъл след бума на мобилните приложения?

Какво представлява Photoshop?

Adobe Photoshop е втората най-използвана програма в света (след Excel).

Огледайте се в стаята си.

Може би ще видите корици на книги, обложки, плакати, кутии, календари, подложки за мишка, пликове и т.н.

Photoshop е във вашата стая от 25 години насам!

Няма да е пресилено да кажем, че повече от половината разпечатани неща и огромна част от изображенията на екрана ви са минали на обработка през Adobe Photoshop.

Мобилните приложения заместват ли Adobe Photoshop?

В последните години с масовото навлизане на мобилни устройства и приложения като Instagram изчезна голяма част от аматьорите, ползващи Photoshop за лични снимки.

Техните нужди бяха задоволени от мобилни приложения, които предлагат бързи и лесни ефекти и възможност за ретуширане.

Недостатъкът на мобилните приложения е, че резултатът от тях е снимка с недостатъчно голяма резолюция и тя не може да се използва професионално.

Допълнително, тези приложения не могат да работят със снимки от професионални фото камери, студийно осветление, качествени обективи или файлови формати без компресия (RAW). Това са четири изключително важни компонента, нужни за получаване на „Уау“-ефекта, който се търси при създаването на графични продукти.

И не на последно място по важност – обективът на мобилните устройства е екстремно малък.

Това вкарва шум в снимките и реално резолюцията им от прехвалените 12 мегапиксела е също толкова добра, колкото при 2 мегапиксела на нормален DSLR.

История

Photoshop e разработен през 1987 от братята Thomas и John Knoll.

По-късно двамата американци продават лиценза на Adobe Systems и оттогава този софтуер се е превърнал в стандарт за обработка и корекция на изображения. Въпреки че пълното наименование е Adobe Photoshop, ще го срещнете често и само като Photoshop.00001ps

Специално за 25-та годишнина на Photoshop от фирмата производител, записаха видео с едни от най-добрите Photoshop експерти,  като ги помолиха да работят с версия 1.0 на Photoshop  и след това записаха техните реакции.

Видеото е доста интересно, защото от една страна виждаме как е изглеждал интерфейсът на програмата в самото начало и как реагират потребителите при отварянето й сега, когато функциите и възможностите са почти неограничени.

Вижте реакцията на известни Photoshop специалисти, които отварят първата версия на софтуера:

Днес програмата е налична както за Windows OS, така и за OS X.

За какво се използва Adobe Photoshop?

Photoshop основно се използва за професионална обработка на фотография, рисуване, графичен дизайн и уеб дизайн.

Качествена фотография

cameraraw

Photoshop позволява най-реалистичната и най-свободна обработка на снимки в сравнение с който и да е друг софтуер.

Казано по друг начин, може да смените всичко в снимката си и тя да продължи да изглежда реалистично. Така че никой да не може да я определи като нереална. Дори и да разпечатите снимката на билборд с максималната възможна резолюция.

Доказано е и не е случайно, че всички добри рекламни материали повишават продажбите и ефективността си, когато се стремят към реализъм.

Естествено, за тази цел трябва да познавате Adobe Photoshop много добре. В противен случай дори след 2-3 операции, снимката ви ще изглежда нереалистична. За сравнение, в една снимка се прилагат средно по около 100 Photoshop операции.

Уеб дизайн

webdesign

 

Photoshop e любим инструмент на огромна част от професионалните Уеб дизайнери. Въпреки стотиците различни софтуери за работа с уеб дизайн, Photoshop остава основното средство за създаване на уеб страници.

Дори софтуери, направени от същата фирма – Adobe Fireworks и Adobe Dreamweaver, не се радват на толкова голямо потребление из уеб дизайнерите.

Но защо това е така? На уеб дизайнерите основно им трябва лесен, ясен и пълен с възможности начин да създадат mockup (предварително изображение, което се представя на клиента за одобрение).

След тази фаза Photoshop им дава възможност да нарежат дизайна (технология, ползвана основно преди 2005г.), да запишат с един клик всички слоеве като прозрачни PNG файлове (Photoshop CC) и дори да превърнат текстовите филтри и ефекти в CSS.

Отново, с навлизането на мобилните устройства, Photoshop претърпя промяна. Този път не в аудиторията си, а в това, че уеб страниците, използващи повече Photoshop, малко по-трудно могат да се направят responsive (променящи размера си страници, така че да пасват както на мобилни устройства, така и на настолни екрани).

Това намали като цяло графичния дизайн в уеб страниците и даде път на ‘bootstrap’ библиотеки, които вкарват еднотипен унифициран дизайн с помоща на CSS.

Така за уеб проектите се използва Photoshop за създаване на иконки, заглавни изображения, банери и други елементи, а по-малко за цялостен дизайн на страници.

Това не е, защото са по-хубави, а защото да се направи хубав и пълен креативен уеб дизайн с Photoshop, който да е responsive, се изискват повече усилия и цената за изработка е доста по-висока.

За да решат този проблем и да улеснят процеса, от Adobe създадоха Adobe Muse (2015), а отделно свързаха по-добре Photoshop с Dreamweaver.

Така mockup дизайнът от Photoshop бива прехвърлен с няколко операции в една от тези две програми и там с допълнителни настройки бива превърнат в responsive HTML страница.

Графичен дизайн

2

Графичнят дизайн е процес на визуална комуникация и решаване на проблеми с коректното използване на типография (фонтове), пространство, картина и цвят.

Adobe Photoshop позволява неограничена работа с всеки един от тези елементи.

За сравнение, Illustrator върши по-добра работа с типографията и векторните графики, но е безполезен, ако е нужна качествена обработка на снимки и финални корекции. Затова получаваме най-много свобода и възможности, когато вкарваме вектори от Illustrator във Photoshop и там финализираме проекта с цветни корекции и растерни промени.

Ретуш на изображения

Ретуш е процесът на подготовка на едно изображение за финално представяне и използване.

Този процес може да включва множество техники и подпроцеси, както и да е много коварен и динамичен, но със сигурност оказва огромно влияние върху възприемането на един продукт от крайния потребител и аудиторията.

За едно, обаче, може да сме сигурни – всяко изображение, което виждаме в различни реклами, е претърпяло някаква корекция или дигитална обработка.

Всъщност, съществуват различни видове ретуш. За маркетинг се използват два основни вида – creative retouching и technical retouching.

Първият вид е всъщност „манипулацията“ на изображенията или така осъжданите от много хора днес снимки на известни личности, намиращи място в различни списания. Това са фотографии, върху които се използва заглаждане на кожата, избелване на усмивката, корекция на различни части от тялото.

retouch1

Другият вид ретуш е малко по-технически насочен. Той е известен под името Color Profiling и често може да бъде постигнат с помощта на автоматизирани средства и техники, стига обработващият изображението да знае какво прави.

Technical ретуш взима предвид как ще се представя изображението – дали ще се визуализира на монитор или на билборд, дали ще бъде принтирано и съответно върху какъв материал или с какво мастило.

Например, жълтото мастило, което се използва за принтиране в Северна Америка, е една идея „по-червено“, отколкото това в Европа.

Затова, ако искаме една снимка при принтиране в Северна Америка да изглежда по идентичен начин както в Европа, то е необходимо да се направят малки корекции на червените нюанси.

Също трябва да се вземат предвид и различните видове материали, защото те поглъщат и отразяват мастилото по различен начин.

Как да научим Photoshop?

Може да гледате видеа с уроци в Youtube, но те няма да са структурирани, ще има липсващи уроци и ще бъдат силно объркващи.

За да се научите да работите с програмата, ви трябва план!

В Интернет най-вероятно може да намерите уроци за всичко, но първо ще ви трябва да научите как правилно да си зададете въпроса във Photoshop терминологията.

Както и ще ви трябват основните знания, за да може да разберете какво се показва и как да се повтори.

Научете как да използвате мощните оръжия на Adobe Photoshop, като се запишете за обученията „Tайните на Photoshop“ и „Photoshop FastWeb“.

One thought to “Adobe Photoshop – има ли смисъл след бума на мобилните приложения?”

  1. Статията ми хареса много. Обогатява общата ми култура за ,,Photoshop“ докато изучавам как да го ползвам чрез курса ,,Тайните на Photoshop“

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *