Четири упражнения със солиди

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм

Затвърдете наученото в модулите 2 и 3 за солиди, като начертаете следните 4 упражнения.

На този етап сте изучили всички инструменти, за да можете да направите тези упражнения. Ако желаете, може да ги пропуснете, но горещо препоръчвам да направите упражненията, ако искате да станете добри в 3D.

Ясно е, че на този етап ще ви отнеме повече време, за да ги направите, но така ще свикнете да работите в 3D и няма да имате затруднения вбъдеще. Не се отказвайте, когато срещнете затруднение!

Съветът ми е да правите упражненията не накуп, а поотделно (например по едно на ден).

Упражнение 1

Упражнение 1

 

Упражнение 2

Упражнение 2

 

Упражнение 3

Упражнение 3

 

Упражнение 4

Упражнение 4

Въпроси и отговори

  • Въпрос по упр. №3

    Александър Жипонов:

    Здравейте, искам да попитам на упр.№3 за скосяването с 30 градуса, може ли да се направи по друг начин освен чрез Chamfer Edge и дали всъщност тази команда сте искали да се упражни?

    Иван Цукев:

    В интерес на истината въобще и не съм си помислял да се прави с chamfer...

    Най-лесният начин за мен е да се начертае разреза без двата малки отвора (цилиндрични) и да се напрви revolve. След това само се добавят отворите.

    Александър Жипонов:

    Да, аз се сетих за Revolve, но по късно. Става и с Chamfer :)

  • Ваня:

    В упр.3 също като Александър използвах за скосяването Chamfer. С Revolve нямам идея как да го направя.

    Иван Стоянов:

    Здравей, Ваня. Изчертаваш разреза на цилиндричната част и с REVOLVE с централната ос на детайла си вече наполовина готова. Успех!

    Цанко Дилов:

    Само след завършването на този 3-ти Модул могат да се правят много неща: например подреждане на кубчето на Рубик с инструменти на AutoCAD 3D: 


    http://aula.bg/uroci-trik-s-magic-cube-na-rubik
  • не знам как

    Велко:

    Помагайте- изчезна ми командния ред и не знам как да го активирам. Autocad 2013

    Велко Михайлов Велев:

    commandline - показва командния ред

    Велко:

    не става с ctrl+9 . появява се и изчезва нещо бледо долу в лентата на windows. явно е той, но не се вижда

    Велко:

    commandline. става същото като с ctrl+9. показва се и изчезва мъглявината в долната част на екрана.

    Велко:

    ПОЯВИ СЕ като преминах в 2D и обратно в 3D . странно но в 2D си го имаше.

  • таня:

    Как да скося цилиндричната част на детайла от упр.3 без да използвам Revolve ?

    Иван Цукев:

    Принципно Revolve е най-интуитивният начин.

    Малко по-заобиколен е чрез командата за скосяване CHAMFEREDGE и дистанция за скосяване равна на дебелината на цилиндъра (външен минус вътрешен радиус)

    Цветан Томов:

    Не е ли най-лесно с extrude I taper angle да се направи конус 60 градуса в цилиндъра и после просто да се substract-не ?

    Може ли малко повече информация за CHAMFEREDGE ?

    Цветан Томов:

    Не е ли най-лесно с extrude I taper angle да се направи конус 60 градуса в цилиндъра и после просто да се substract-не ?

    Може ли малко повече информация за CHAMFEREDGE ?

  • Цветове

    Иванка Калева Чолакова:

    Като си създавам региони, те не ми се запълват с никакъв цвят, за да се вижда къде вече съм ги създала, а ми се променя само границата им (в моя случай става бяла). Къде бих могла да задам цвят за запълване? В Options/Display/Colors не можах да го открия.

    Борислав Иванов:

    Опитайте да смените стила на визуализация. Да не е 2D WIREFRAME, а REALISTIC или CONCEPTUAL

  • Евгени Стояновски:

    Започни с view TOP. Постави корд. с-ма в средата на детайла от основната проекция. След това построяваш малкия горен (или долен) отвор с диам. 0.5 като пресмяташ мястото на центъра.Около него построяваш втори кръг с диам. 1.0.Там където е закръглението R0.25 построяваш кръг с диам. 0.5 като пресмяташ коор. на центъра.Можеш да построиш временен правоъгълник около горната част на детайла с размери 2 на 3.75/2 който ще използваш като граница за командата Trim.След това с опцията Tangent построяваш допирателната между двата кръга.С опцията Trim изтриваш излишните части от кръговете.Така получаваш лявата (или дясната половина)горна четвъртина.След това с  Mirror (като предварително си построила вертикална линия през средата на детайла) получаваш другата четвъртина от горната част.Оформяш средната част на детайла с централния правоъгълен отвор със закръгленията.Правиш Presspull на построеното на височина 1 и получаваш горната и средната част на детайла.Местиш коорд. с-ма нагоре така, че началото да е на 0.75 от центъра на детайла и с Box построяваш паралелепипед който да преминава през детайла.С командата Subtract  изваждаш двете тела и получаваш фрезованата част на детайла.Отново с Mirror получаваш долната част от детайла като предварително си построила хоризонтална линия през двата ръба на горното закръгление.Накрая правиш Union и получаваш целия детайл.

  • Как да стане неконцентричния отвор

    Петя Георгиева:

    В упр.2 при първия вариант на изчертаване нямах проблем. Когато го начертах с revolve-II вариант- не можах да направя неконцентричния отвор. Как да стане?

    Иван Цукев:

    Неконцентричният отвор се прави се след revolve, а не преди него.

    Петя Георгиева:

    да аз искам да го направя след revolve, но не успях - пробвах различни фигури създадени с revolve и в нито една не успях да направя отвор. При другите солиди нямам проблем с отворите!

    Цанко Дилов:

    Само след завършване на този 3-ти Модул могат да се правят много интересни неща: например подреждане на кубчето на Рубик:


    http://aula.bg/uroci-trik-s-magic-cube-na-rubik
  • Как да направя скосението на упр. 3

    Славчо Желязков:
    1. Ако искам да ползвам subtract,  незнам височината на конуса за да е с ъгъл при  основата 30 гр.  
    2. Ако ползвам Chamfer, ми трябват дистанции. Първата е равна да дебелината на стената, но втората не е равна на първата, защото ъгъла е 30гр. Трябва да се пресмята.
    Как да постигна скосението по тези два начина?

     
    Борислав Иванов:

    Аз лично бих направил extrude на окръжност 1 с mode/taperangle както съм показал на 2. Само трябва да се внимава с ъгъла - трябва да е = 90 - избрания или както е в случая 90-30=60

    Славчо Желязков:

    Това, което направих за да направя детайла е следното:

    1. Направих си двата цилиндъра.
    2. Extrude Faces на горната основа на големия цилиндър, с височина -1 и ъгъл 60 градуса.
    3. Преместих малкия цилиндър в центъра на големия 
    4. Subract на цилиндрите.

    А изхождайки от практическия ми опит тръгнах по стъпките, че първо бих си изработил втулката (поз.5 и 6) и после да скося ръба под дадения ъгъл, като завъртя ножа на необходимия ъгъл. 
    Да ,ама не. С Chamfer  трябва да въведа дистаниции, а лесно се пресмята само дебелината на стената на втулката (=0.258). А ако са равни дистанциите, ъгъла става 45 гр. - поз.7
    Така и не съм разбрал, как да направя скосенито под ъгъл 30 гр с командата Chamfer 

    Божидар:

    другият размер е = а/дебелина на втулка/*тангенс30

    Ангел Велков:

    Аз лично също начертах тези откоси посредством конус, на който пресметнах образуващата му да сключва с основата ъгъл от 30 градуса и диаметър на основата равен на диаметъра на голямата окръжност, след което направих Subtract на фигурата и го получих.

  • Антони Радованов:

    Предполагам, че става въпрос за заоблянето на ръбовете в надлъжния разрез. Това се прави с командата FILLET като за радиус се зададе 0.1 единици. След това се щраква върху двете линии които формират ъгъла последователно(първо едната после другата).

    Исмаил Исмаил:

    Антони, така не се получава. Друго решение?

    Краси Кръстев:

    Здравей, може ли да покажеш ( print screen ) какво се случва като зададеш 0.1 единици заобляне и ако го правите в 3D и работите с ръбове следва командата да е FILLETEDGE.

    Исмаил Исмаил:

    Здрасти, дясната фигура е направена с ком. Revolve, а лявата с Presspull. С 1 съм показал, че фигурата е отделен обект. И заоблянето така не се получава, може би защото вертикалната тръба няма ръб в тази пресечна линия.

    Краси Кръстев:

    Ако обединиш обектите ?

    Исмаил Исмаил:

    Да, така вече се получи. Обединих обектите с Union и с Fillet Edge зададох заобляне 0.1. Благодаря, Краси.

    Любомира Манчева-Колева:

    При мен не се получи заоблчнето. Става въпрос за малкия отвор. На големия кръг се получи, но в основата на малкия отвор не става. Не може да прихване ъгъла. Как мога по друг начин да постигна този резултат?

  • Краси Кръстев:

    Здравей, попринцип съобщението което ти излиза е от това че когато си чертал обектите са повърхности - surface, които са построени на база на 2д обекти най - вероятно като селд това са extrude - вани или с някои от другите опции са направени на surface, така направени surface без да са изтрити първичните обекти на база на които са изчертани surface имат асоциативност към тези обекти затова ти изкарва и това съобщение че ако ги обединиш с union следва да премахнеш тази асоциативност ( която асоциативност се изразява в това че ако промениш първични обект променяш и surface - a ).Пробвай да изтриеш всички първични обекти и ще видиш че това съобщение няма да ти излиза защото surface - ите няма да се асоцират към нищо.

    Колкото се отнася за обединяването на  два три или повече surface-а с union e нормално да получиш един общ surface, интересно защо в това упражниние ползваш повърхности ( не че не може ),  а не Solid - и при положение че за солиди доколкото си спомням става в уроците понатам в курса.
    Надявам се да съм бил полезен с отговора.
    Петър:

    здр. инж. Кръстев , извинявам се , че сега пиша просто не бях видял съобщението за вашият отговор.Та по темата - създадох този чертеж на база на разреза , след което направих REVOLVE и отвора D .250 .Този начин ми се стори удачен и се получи (донякъде) :) .Благодаря за отговора.След като изтрия първоначалните линии ми изтрива и обекта.Явно подхода ми за създаването на този обект е грешен.Ще ви бъда благодарен , ако дадете съвет и ми посочите грешките , които правя. 

    Петър:

    ........ този ОБЕКТ , не " чертеж " .

    Краси Кръстев:

    Здравей, в отговора по - горе както бях споменал имах предвид създаване на surface ( повърхност ), когато създаваме повърхност - за пример с Revolve от раздела за surface ( повърхности ) то ние създаваме една повърхност която пак казвам е обвързана с първичния обект и първичния обект си стой там ( снимка 1 ) аз с включено SC да цъкна върху обекта и както виждаш AutoCAD ми изписва че мога да избера или полилинията или surface да избера, така се уверявам че избирам само полилинията и мога да я премахна - така вече първичния ми обект го няма, за сметка на това си остава повърхността ( Възможността за грешка може да е от това че не изтриваш само полинията ами и surface - за да си сигурен какво точно избираш си пусни SC - то )...........ПРИ солидите същия пример ти показвам там вече нямам първичен обект така че ако съм изчертал солид на база на revolve не си изтрил базовите линии ами най - вероятно си изтрил самия солид.

    Пробвайте се да работите само със солиди на този етап ( пак казвам че упражнението е сложено на етап разглеждане на солиди ( не `е пак казвам не може със surface ).
    Вижте наистина при селектирането какво точно селектирате.
    А и ако правиш Revole идеята е там на база на ос направиш симетричен обект не знам с примера който си дал както точно искаш да нарпавиш но в разрез ми изглежда още симетрично изчертана от двете страни ... смисъл ако имаш симетри прави само едната страна на вигурата и завърташ около ос ... това е идеята на Revolve.
    Петър:

    А ! :) Благодаря още веднъж.Вече се коригирах ! 

    Веселина:

    Здравейте, и аз имам подобен проблем. Изчертах фигурата от упр. 2 чрез revolve от раздела solid. получи се surface. Нямам идея как да го превърна в solid, чрез union не става. Дайте ми савет!

    Краси Кръстев:

    Здравейте, Веселина.

    Ако обекта ( полилиния ) която искаш да revolve - неш ( завъртиш ), около дадена ос, НЕ Е затворена - следва винаги да получаваш surface.

    Пример 1:

    Искам да revolve - на, триъгълника ( снимка 1 позиция 1 ) който се състой от 2 полилинии ( снимка 1 позиция 2 ). Избирам revolve да бъде от раздела Solid ( снимка 1 позиция 3 ).

    Снимка_1

    Резултата е Surface - снимка 2 позиция 1.

    Снимка_2

    Ако обаче направя същото с единствената разлика, триъгълника ( обекта ) ( снимка 3 позиция 1 ) който завъртам да е затворена полилиния ( снимка 3 позиция 2 )

    Снимка_3

    Резултата е на снимка 4 - Solid.

    Снимка_4

    Така че предполагaм че проблема е там... трябва само да направите обекта който завъртате един затворен полигон, да речем посредством комадата Join.

    Хубаво е да проверите дали полигона ( снимка 5 позиция 1 )е със статут - Close = Yes (снимка 5 позиция 2 ).

    Снимка_5

    Надявам се да съм бил полезен с отговора.

    Веселина:

    Да, получи се! Благодаря! Това означава ли,че след като построя фигурата в 2d посредством линия, след това да я очертая с полилиния и да револвам? Има ли начин да превърна линиите в полилиния чрез някоя команда. Опитах с boundary но не се получава ?

    Краси Кръстев:

    Ами ако фигурата е изчертана с линия - Line, селектирай всички линии и командата join ще ги превърнеш в един полигон ( затворена полилиния ), стига да са в общи точки. Пробвай :)

    Веселина:

    Стана! Много благодаря!

  • Може ли да направя fillet на 2 допиращи се повърхности?

    Вероника Алексиева:

    Опитвам да направя упражнение 2 без revolve. Правя си цилиндрите и отвора с Presspull и после опитвам да задам fillet  на заоблените ръбове и не става. Аутокад ми казва, че не може. На горния ръб стана.

    Вероника Алексиева:

    Направих ги на surface и пак опитах и така стана, но на солидите не се получава.


    Исмаил Исмаил:

    И аз имам този проблем, някой може ли да го обясни.

  • Какво се получи!

    Владо Димитров:

    Ето упражнение първо отне ми около 3 часа и доста си поиграх със изваждането при малките отвори!

    Иван Цукев:

    Първите пъти може да отнеме 3 часа, докато се учим, после става за минути :)


    Владо Димитров:

    Съгласен съм и като че ли със всяко упражнение действам по бързо,аз почти всеки ден се опитвам да чертая по някакъв детайл от местоработата ми,има доста разновидности детайли и стават интересни и предизвикателни проекти.

    Владо Димитров:

    Ето и упражнение второ направих го със REVOLVE!screenshot1516d1a-21eefd474.jpg

    Владо Димитров:

    Упражнение 3:screenshotb7498c-106ae285d.jpg

  • Какво обърках?

    Антоанета Ангелова:

    Не можах да разбера, какво обърках, но отрязването не ми се получи. Започнах от начало и стана.

    Краси Кръстев:

    Здравей, понякога е така, изпускаш нещо по невнимание. За да затвърдиш отрязването, направи още един път упражнението и вече най - вероятно ще става винаги от първия път :).

  • Как мога да измеря скосяването на упр. 3 ?

    Албена Христова:

    Направих скосяването на упр. 3 чрез конус и командата subtract, но как мога да проверя дали е на 30 градуса ?

    Краси Кръстев:

    Здравей, препоръката ми е да преминете в следващия модул на курса AutoCAD Формула 3D - Модул 3. В първите уроци на модула се показва как може да се направят автоматични разрези на базата на вече създадена фигура от нас. Върху тези разрези се слагат и оразмерителни линии.

    Та препоръката ми е да надградиш знанията си като за направените от теб фигури в този урок направиш разрези и направиш оразмеряване, съответно в разреза преминаващ през скосяването ще получиш отговор на това дали ъгъла на скосяване е толкова ... като премериш ъгъла на разреза, като е показано и в снимката със задачата към урока.

    Снимка_1

    Албена Христова:

    В разреза с оразмеряване Angular се получи, благодаря.

  • Както казаха вече колегите - 2-3 часа и готово

    Георги Димитров:

    Краси Кръстев:

    Супер! Продължавай напред със следващите упражнения.

  • Краси Кръстев:

    Супер е че споделяте, това което правите като упражнения след уроците.Те са доста важна част от периода на обучение.Помислете за местата от вашата реална практика, където може да приложите всичко научено дотук.

  • Краси Кръстев:

    Супер е че споделяте, това което правите като упражнения след уроците.Те са доста важна част от периода на обучение.Помислете за местата от вашата реална практика, където може да приложите всичко научено дотук.

    Георги Димитров:

    Вече ги прилагам :)

  • Защо не ми позволява да направя "Union"?

    Василена:

    В трети урок направих долната част с Prespull , а цилиндъра - с "revolve" направо скосен . Подравних ги с 3dallign, но накрая не ми дава да направя Union. Избирам двата обекта един по един. Изписва ми "At least 2 solids, surfaces or coplanar regions must be selected". Къде е проблема?

    Василена:

    Забравих да добавя, че са изтрити всички първични линии и са останали само солид и сърфейс.

    Краси Кръстев:

    Здравей, Василена.

    Проблема не идва от това че си изтрила първичните обекти.


    Проблема най-вероятно е следният:

    Revolve най- вероятно използваш тази коqто си намира в раздела Surface (снимка 1 позиции 1 и 2).Тук получаваш Surface (снимка 2 позциии 1 и 2)

    Снимка_1

    Снимка_2

    А когато създаваш другия елемент го правиш с Presspull, тук получаваш Solid (снимка 3 позиции 1 и 2)

    Снимка_3

    След което искаш да ги обединиш, но двата елемента са с различен статут - Solid и Surface. Затова и AutoCAD ти изписва че трява да имаш поне 2 солид или 2 Surface - а за да направиш UNION.

    Съвета ми е да селектираш обектите един по един и да видиш в Prоperties (Ctrl+1) какви обекти имаш. Ако са различни, значи предположението ми е вярно и затова не се получават нещата с UNION.


    Ако имаш вече много направени обекти по този начин - едните да са Solid другите Surface, то може а погледнеш тази тема тук:

    Каква е връзката между обекти, създадени с мешове и layout view?

    в която е описано как от мешове да направиш солиди, като преминеш през Surface, в твоя случай трябва да започенеш от стъпката в която Surface се превръща в Solid.


    Василена:

    Здравей, Краси (ако може на "ти", макар да не се познаваме) . Видях отговора веднага, просто сега имах време да го приложа. Почти съм сигурна , че съм ползвала revolve от раздела solid - с 3Д-то съм начинаещ и карам по ред уроците и още не съм стигнала до следващите раздели. Но както и да се е получил този Surface с твоите указания за секунди всичко се оправи. Нямам думи да изкажа колко полезни са и уроците и упражненията и консултациите с вас - лекторите!

    Краси Кръстев:

    Василена, супер е че проблема е разрешен!

    Страхотно е, че в Аула ти харесва и всичко което се случва тук, ти е полезно.

    Може на "ти" разбира се.

    В Аула, сме си познати :) .... познати сме си защото сме обединени в една общност със сходни задачки .... да ползваме всекидневно един или друг вид софтуер и ползвайки го срещаме различни проблеми и решения, които споделяме, така се учим един от друг.