Dome Light

Безплатни 20 урока
регистрирай се и научи

Ако сте вече потребител - Регистриран съм
Видео

Тест за преминаване към следващия урок

 
Може ли да се използва текстура в светлина от тип Dome Light ?
да;
не;
да, но само HDRI изображения;
не, защото текстурите се използват само при материалите;

Въпроси и отговори

  • Защо не работи Dome Light?

    Kremena:

    Autodesk 3ds Max Design 2014+ Vray 

    3Във файла, в който работя, след добавянето на Dome light, реално свтлината в сцената драстично намалява. Това не се повлиява от това- дали/какви HDRI карти зареждам. Има видима разлика само като сменя типа на Dome light-a: от Dome на Sphere ( при Sphere не влияе на советлението, но и не прави това затъмнение като типа Dome). Внимателно проследих видеото и се убедих, че в Properties всичко съвпада с вашия файл. Във сцената, свалена от урока няма подобен проблем. Не мога да разбера обаче какъв е проблемът при моя файл?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    за съжаление не мога да ти кажа какъв точно е проблема в твоя файл и от какво е предизвикан, но ако не ти представлява трудност ми го изпрати и ще го погледна. А по-принцип разликата при осветеността, когато използваме Dome или Sphere e от това че реално Dome е невидима полусфера, която е над всички обекти и започва от z=0, докато когато я използваме в Sphere mode, тогава всички обекти се едно се намират в светеща сфера - осветяват се от всички страни. Междувременно, ако терена е импортнат от друга програма може да провериш дали отдолу не е лицевата им страна (дали не са обърнати).

  • Защо не работи Dome Light?

    Kremena:

    В първия рендър още няма Dome light. В следващите е добавен. Забелязах, че осветлението е под р-ната на хоризонта. Нарочно сложих камера много под нивото на хоризонта- вижда се, че долната повърхност на терена е осветена, а горната- не?

    Ивайло Искренов:

    Другият вариант за който се сещам, ако не използваш HDRI картата от курса, тя може да има доста по различен интензитет на цветовете и ако преобладават по-тъмни цветове, ще излъчват по-малко светлина. Тези стоиности могат доста да варират и тогава може да се получи този ефект/дефект. Пробвай да увеличиш един от двата посочени мултиплайера или пробвай с различно HDRI изображение, за да може да локализираме проблема.

  • Какви настройки са подходящи за Dome Light?

    Kremena:

    Здравейте. Благордаряза отговора. Всъщност вече мога доста по- ясно да си формулирам въпроса, а инамерих някакво решение. Имах сцена, осветена добре с VRay Sun. Проблемът беше, че след добавяне на Dome Light, вместо да стане "по-добре" и по- светло, ставаше жълто-черно в рендъра, все едно този DomeLight "поглъща" сетлина, а не излъчва. Това беше и без HDRI карта, исъс. В крайна сметка увеличих Multiplier-a на самият Dome Light на 35 и рендърасе получи много добре. После заредих и картата (от урока), тя си oстана съсстойности =1 за Overall и Render multiplier. (OK ли е като подход тазикомбинация?). Направи ми впечатление, че за файла от урока (с хромиранитесфери) всички стойности на multiplier-ите са=1- и на Dome Light, и на HDRIкартата, а сцената е доста добре осветена. Предполагам, че причината заразличното поведение на светлината е това, че едната сцена е с доста по- малкообекти от другата..?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,

    основната идея при използването на осветлението с HDRI изображение, е че различните изображения могат да имат разлиен интензитет. В следващото приложено изображение съм показал два HDRI файла от два различни източника, без никаква допълнителна обработка. Логиката е следната- колкото по светли цветове има в изображението, толкова по силно ще свети. Ако използваме първото изображение и осветеността с него при мултиплайер на източника 1 е ОК, тогава при второто изображение със същият мултиплайер ще имаме в пъти по-тъмно изображение и както ти си намерила решението - увеличаваме го и компенсираме яркостта, "силата" на цветовете с интензитета на светлинният източник. По този повод, след като знам вече, че разликата в осветеността идва от изображението, аз предпочитам да увеличавам Render multiplier-а на самата HDRI карта, отколкото multiplier-а на светлинният източник ... въпреки, че би трябвало да получим еднакви резултати.
    За повечето светлинни източници, размера на източника и на осветяваните обекти имат значение (колкото повече - толкова повече), но за Dome Light това е без значение, защото той обгръща цялата сцена, независимо колко голяма е тя.

    Kremena:

    Благодаря за отговора!

  • Ивайло Искренов:

    Здравей,

    осветление базирано на изображение (IBL) и Dome LIght с HDRI са също приемливи варианти и при рендерирането на интериори. Особено полезни са при "пренасянето на настроение" от екстериора - при дъждовно време, залез ... варианти, в който цвета от заобикалящата среда е различна от "стандартното синьо". Една от негативните страни обаче на Dome Light при интериорите, е че се налага увеличаване на събдивижъните на светлината, за да се изчисти шума в рендера, което води до по-дълъг рендер, но пък от друга страна за статичните изображения, това чакане си заслужава :)
  • Защо при мен бутона за добавяне на текстура за Dome светлина не е активен?

    Йорданка Вичева:

    Привет! Знаете ли защо може да е? Не успявам да прикача точно тази част от принт скрийна, за да покажа, но в Modify за Dome light в графата Texture всички опции не са активни. Благодаря!

    Георги :

    Да не би да изглежда така? : Това са настройки за Vray Light тип Spferical, a не за Doom. В сферичния източник на светлина няма текстура. За куполната (Doom) изглеждат така: Може би сте объркали двата източника на светлина.

    Йорданка Вичева:

    Здравейте, бях поставила отметка на Skylight portal в Dome Light и затова не е бил активен бутона. Благодаря!

  • Какви текстури да подходящи?

    Ralitsa Krushkova:

    Какви текстури/images са подходящи за използване освен HDRI ?

    Ивайло Искренов:

    Здравей,
    можеш да използваш всякакви формати изображения за IBL, включително *.jpg, но това което прави HDR изображенията най-подходящи е техният динамичен диапазон на цветовете, което ще даде "по-богата" тоналност в осветлението, по-добър контраст в сенките и обикновено и доста голяма резолюция, която ги прави и подходящи и за видимата част на бекграунда.